ROND KINDEREN EN TIENERS

Samen positief

Een lezing voor jongeren, ouders en begeleiders van jongeren die meer willen weten over positiviteit, talent en veerkracht.

Verbindende communicatie

Als ouder of begeleider stellen we ons regelmatig vragen bij de manier waarop we het beste communiceren met onze kinderen.

Talentgedreven werken

Iedereen heeft talent! Alleen is het voor jou niet zichtbaar omdat het voor jou zo vanzelfsprekend is, het lijkt niks bijzonder.

SAMEN POSITIEF

Lezing voor jongeren, ouders en begeleiders van jongeren

Jezelf kennen is begin van alle wijsheid

Aristoteles

Filosoof

Hoe bouw je veerkracht op?

“Samen Positief” is een lezing voor jongeren, ouders en begeleiders van jongeren die meer willen weten over positiviteit, talent en veerkracht.

Tijdens deze lezing van anderhalf uur neem ik jullie mee in het talenten-verhaal: wat is een talent, wat is het verschil met een competentie en waarom is het zo belangrijk dat we onze talenten leren kennen.

Hoe bouwen we veerkracht op met de hulp van onze talenten en waarom is dit zo belangrijk?

Daarnaast staan we stil bij het kijken voorbij het gedrag en bij waarderende communicatie. Als afsluiter geef ik iedereen wat concrete tips en tools mee om samen positiviteit op te bouwen.

Vragen hierover?

Verbindende communicatie

Voor ouders en begeleiders van tieners – lezing of workshop

Jezelf kennen is begin van alle wijsheid

Aristoteles

Filosoof

Verbindende communicatie
rond tieners

Als ouder of begeleider stellen we ons regelmatig vragen bij de manier waarop we het beste communiceren met onze kinderen. We vinden het belangrijk dat we gehoord worden, dat er geluisterd wordt. En tegelijkertijd vinden we het ook fijn als onze kinderen met ons delen hoe het met hen gaat, wat zij nodig hebben. Zonder daarom te roepen, te huilen of met deuren te slaan. En als dat toch gebeurd is het fijn om handvaten te hebben om hiermee om te gaan.

Communicatie is één van de meest uitdagende onderdelen van opvoeden.

We willen zo graag dat de communicatie vlot verloopt maar lopen dikwijls tegen onze eigen grenzen aan. Bovendien willen we niet liever dan dat onze kinderen vol veerkracht en positiviteit in het leven staan.

Ik leg de 4 stappen en de 3 processen van het model uit en schets hoe deze vorm van communicatie ouders en begeleiders handvaten kan geven om te communiceren met hun kinderen als het niet zo makkelijk gaat, wanneer een moeilijke boodschap moet worden over gebracht of wat te doen als de kinderen of wij zelf worden overmand door emoties. We staan ook stil bij het belang en de valkuilen van empathisch luisteren en zien hoe belangrijk het is om taal te geven aan onze gevoelens en behoeftes.

Er bestaan 2 soorten opleidingen:

  • Basis-opleiding
  • Lezing of korte workshop

Talentgedreven werken

informatie

Jezelf kennen is begin van alle wijsheid

Aristoteles

Filosoof

Informatie

Op belangrijke beslissingsmomenten van je leven, zoals bij de keuze van een studie-richting, bij het zoeken naar een nieuwe job of het bijsturen van een bestaande job kan het inzicht in je talenten je een heel eind op weg helpen.

Iedereen heeft talent! Alleen is het voor jou niet zichtbaar omdat het voor jou zo vanzelfsprekend is, het lijkt niks bijzonder. Maar dat is het wel! Als je bezig bent vanuit je talent dan laadt je batterij op, krijg je energie! Aangezien talenten alleen tot uiting komen in een bepaalde context is het erg belangrijk om die contexten op te zoeken waar je met je talent aan de slag kan. En te begrijpen welke omstandigheden ervoor zorgen dat je batterij net leegloopt.

Ik zet talentgedreven werken, op basis van het werk van Luk Dewulf, in op verschillende mogelijke manieren:

  • Workshops voor 5e of 6e middelbaar waar we aan de hand van een talenten-receptie en talenten-interview op zoek gaan naar onze eigen talenten. Hierdoor worden we bewust van onze talenten zodat we dit kunnen inzetten bij het kiezen van een hogere studie. Als er wat meer tijd is gaan we ook samen met de leerlingen aan de slag bij het stellen van doelen.
  • Loopbaanbegeleiding waar ik aan de hand van een talenten-interview samen met jou op zoek ga naar je talenten en heel specifiek stilsta bij de omgeving waar deze talenten tot uiting komen. Dit vergelijken we dan met bijvoorbeeld je huidige werk-omgeving.

 

Vragen hierover?

Fran Delbeke

Coach, trainer en facilitator